Vilka typer av motorsporter finns det?

motorsport

Ordet motorklubb är ett övergripande samlingsnamn för föreningar som sysslar med motordrivna fordon. I Sverige är det övergripande organet för sporterna Svenska Bilsportförbundet och Svemo. Här finns alla motorklubbar registrerade och det är flera motorsporter som ingår. Klubbar registrerade hos Svenska Bilsportförbundet utför följande sporter:

• Backe
  • Bilorientering
  • Crosskart
  • Dragracing
  • Drifting
  • Enkel bilsport
  • Folkrace
  • Historisk bilsport
  • Karting
  • Racing
  • Radiostyrd bilsport
  • Rally
  • Rallycross
  • Regularity
  • Virtuell bilsport

Svemo är också ett specialidrottsförbund för alla som vill träna och tävla inom olika motorsporter. De föreningar som är kopplade till Svemo är:

• Aquabike
  • Snöskoter
  • E-bike
  • Enduro
  • Flat track
  • Isbana/Backe
  • Isracing
  • Minimoto
  • Motocross
  • Offshore
  • Roadracing
  • Rundbana
  • Speedway
  • Supermoto
  • Svävare
  • Trial

Som du ser är antalet sporter otaligt många. Vissa är väldigt små som t.ex. bilorientering och aqua bike medan andra är stora och välkända som motocross, enduro och rally. Vi kommer skriva inlägg om samtliga motorsporter i Sverige och lyfta olika kända profiler inom sporterna.