Vi samlar allt om Sveriges motorklubbar under ett tak

Posted on
Sveriges motoklubbar

Denna blogg skapades med två mål: för det första att erbjuda matnyttig information och spännande nyheter från fordonsbranschen och för det andra att erbjuda data över alla ledande motorklubbar i Sverige.

På följande sida har vi samlat information om olika motorklubbar samt en komplett lista över alla motorklubbar som är registrerade hos Svenska Bilsportförbundet (SBF).

Det finns idag närmare 500 motorklubbar som är registrerade SBF-medlemmar; en del mindre lokala föreningar med ett fåtal medlemmar samt flera av landets allra största klubbar. Du hittar den kompletta listan med motorklubbar här och kan läsa mer om de fem största nedanför.

• VIMMERBY MOTORSÄLLSKAP – grundades 1926 och har över 1 500 medlemmar. Klubbens största tävling är folkracet Semesterracet med 650 förare.
  • TOMELILLA MOTORKLUBB – grundades 1962 och har idag 1 400+ medlemmar varav hälften bor i Tomelilla kommun. Har bland annat arrangerat SM- och VM-tävlingar.
  • LULEÅ MOTORSÄLLSKAP – grundades 1947 och är Norrlands största motorklubb. Arrangerar bland annat tävlingar i rallycross, enduro och folkrace.
  • BOTKYRKA MOTORKLUBB – grundades 1933 och har idag flera egna banor och framstående förare inom allt från folkrace till rallycross och enduro.
  • ANDERSTORP RACING CLUB – grundades 1966 och är en legendarisk racingklubb som bland annat stod för Roadracing SM 2021 och Porsche Carrera Cup 2021.

OBS! Datan ovanför är från SBF:s medlemsförteckning från år 2018 då de inte uppdaterat listan sedan dess. Så fort listan uppdateras kommer denna artikeln att justeras för att representera korrekt information.