Vilka klasser finns det i rally? komplett guide

Vilka klasser finns det i rally

Rally Klasser Översikt

Rallybilar delas in i flera klasser beroende på specifika regler och krav. Dessa klasser tar hänsyn till bilens konstruktion, prestanda och användning. Här är en översikt av de viktigaste rallyklasserna och deras specifikationer.

Vilka klasser finns i rally?

I rally finns många olika bilklasser. Några av de mest kända är Grupp A, Grupp N, Grupp H, Grupp E och WRC.

• Grupp A tillåter modifieringar av bilen utan många begränsningar.
  • Grupp N är för produktionsbilar med färre modifieringar.
  • Grupp H är en hobbyklass som har olika undergrupper.
  • Grupp E är för standardrallybilar och specialbyggda bilar.

I WRC finns Rally1, Rally2 och Rally3, där Rally1 är topplaget med de mest avancerade bilarna.

Fordon och Utrustning

A rally car and equipment in various classes

Inom rally finns det en variation av bilar och utrustning som används för att optimera både säkerhet och prestanda. Dessa faktorer spelar en viktig roll i tävlingens utfall.

vilka rallybilar finns det?

Här nedan berättar vi vilka rallybilar som finns.

World Rally Championship (WRC)

WRC-bilar (World Rally Cars):

• Toyota Yaris WRC
    • Hyundai i20 Coupe WRC
    • Ford Fiesta WRC (M-Sport)
    • Citroën C3 WRC (tidigare använd)

Rally2-bilar

• Škoda Fabia R5/Rally2
    • Ford Fiesta R5/Rally2
    • Hyundai i20 R5/Rally2
    • Citroën C3 R5/Rally2
    • Volkswagen Polo GTI R5

Rally3-bilar

• Ford Fiesta Rally3

Rally4-bilar

• Ford Fiesta Rally4
    • Peugeot 208 Rally4
    • Opel Corsa Rally4

Rally 5-bilar

• Ford Fiesta Rally5
    • Renault Clio Rally5
    • Peugeot 208 Rally5

Historiska och Klassiska Rallybilar

Grupp B (historiska rallybilar från 1980-talet):

• Audi Quattro
    • Lancia Delta S4
    • Peugeot 205 T16
    • Ford RS200
  1.  Grupp A (ersatte Grupp B under 2000-talet):

• Subaru Impreza WRX
    • Mitsubishi Lancer Evolution
    • Toyota Celica GT-Four

Junior- och Nationala klasser:

Bilar i dessa klasser varierar beroende på land och specifik tävling, men inkluderar ofta äldre modeller av rallybilar samt lägre specificerade bilar som är kostnadseffektiva för nya förare.

Säkerhet och Prestanda

För att säkerställa säkerheten för förarna, är rallybilar utrustade med säkerhetsbur, rallystolar, och fyrpunktsbälten. Dessa funktioner är avgörande för att skydda förarna vid olyckor.

För att förbättra prestanda, är rallybilar ofta lättare och har starkare motorer än vanliga bilar. Fyrhjulsdrivna och tvåhjulsdrivna bilar används, beroende på tävlingens krav. Vanliga motorer inkluderar både de med och utan turbo.

Bilarna i klasser Rally2 och Rally3 är speciellt byggda för tävlingsbruk. Dessa bilar, som exempelvis Audi Quattro och Lancia Rally 037, är utrustade med avancerad teknik för att hantera de extrema förhållandena.

Rally i praktiken

A rally practice with various classes lined up for competition

Rallysporten är uppdelad i specifika tävlingsstrukturer och roller med strikta regler för att säkerställa rättvisa och säkerhet under tävlingarna. Här går vi igenom hur dessa aspekter fungerar i praktiken.

Tävlingsstruktur och Reglemente

Rallytävlingar består av olika sträckor, inklusive specialsträckor och transportsträckor. Specialsträckor är tävlingsdelen där förare försöker uppnå den snabbaste tiden. Dessa arrangeras ofta på avlysta vägar för att undvika trafik. Transportsträckor är vägar mellan specialsträckor där förare måste följa vanliga trafikregler.

Varje tävling regleras av specifika regler från SBF (Svenska Bilsportförbundet). Under tävlingarna finns också A-besiktning och B-besiktning. A-besiktning säkerställer att bilen uppfyller säkerhetsstandarder innan tävlingen, medan B-besiktning sker under och efter tävlingen för att säkerställa att alla regler följts.

En nyckelkomponent i tävlingen är noter, som är detaljerade beskrivningar av banan som förare och kartläsare använder för att navigera. Rallyteam använder ibland elektronisk trimning för att optimera bilens prestanda, vilket är noggrant övervakat av tävlingsregler.

Roller i Rallysporten

I rallysporten finns flera viktiga roller. Den mest uppenbara är föraren, som manövrerar bilen genom de olika sträckorna. En annan kritisk roll är kartläsaren eller co-driver, som ansvarar för att läsa upp noterna och vägleda föraren genom banan.

Under en tävlingshelg stöds förare och kartläsare av ett serviceteam som ser till att bilen är i toppskick. Detta inkluderar att justera bromsar, motorn och andra viktiga komponenter.

Säkerheten är av högsta prioritet, vilket innebär att alla teammedlemmar måste bära lämplig skyddsutrustning som hjälmar och overall. Tävlingsländer varierar, men rallytävlingar kan till exempel ses i Värmland, och internationellt, från Sydamerika till Europa, som de prestigefyllda tävlingarna i rallycross och rallysprint.

Vid större evenemang som Rally Sweden tävlar förare i klasser som WRC-klassen och WRC2, där världens bästa förare strävar efter att bli världsmästare.