Hur fort kör man i rally? Fart, Teknik och Säkra Körstrategier

Hur fort kör man i rally

Hastigheten i rally

Här berättar vi allt du behöver veta om hur fort man vanligtvis kör i rally.

Hur fort kör man i rally?

I rally kör man normalt i mellan 100 och 220 km/h. Här nedan berättar vi mer om när rallyförare håller vilken fart.

  1. Raksträckor och öppna vägar: På snabba sektioner kan rallybilar nå hastigheter upp till 200 km/h eller mer. Dessa hastigheter är möjliga på breda grusvägar eller asfaltssträckor med få kurvor.
  2. Tekniska sektioner: På smalare och mer tekniskt utmanande sektioner, som skogsstigar, bergsvägar eller vägar med många kurvor, är hastigheterna betydligt lägre. Här kör bilarna ofta mellan 60 och 120 km/h, beroende på svårighetsgraden av terrängen.
  3. Snö och is: I tävlingar som Rally Sweden, som körs på snö och is, kan hastigheterna också variera kraftigt. Trots det hala underlaget kan bilar fortfarande nå höga hastigheter tack vare specialdesignade dubbdäck som ger extra grepp. På snö och is kan hastigheterna ofta ligga mellan 100 och 180 km/h på snabba sträckor.

Rallybilar är byggda för att hantera en mängd olika förhållanden och terrängtyper, vilket innebär att de måste vara extremt mångsidiga och hållbara. Förarna måste ha stor skicklighet för att navigera dessa olika ytor med hög hastighet, ofta med begränsad sikt och under svåra förhållanden.

Sammanfattningsvis, hastigheterna i rally kan variera från cirka 60 km/h på tekniska sektioner till över 200 km/h på snabba, öppna sträckor.

Hur fort kör olika rallybilar?

WRC-bilar (World Rally Cars)

  • Toppfart: Upp till 200 km/h eller mer.
  • Exempel: Toyota Yaris WRC, Hyundai i20 Coupe WRC, Ford Fiesta WRC.
  • Kör på: Både grus och asfalt, designade för högsta prestanda på alla underlag.

Rally 2-bilar (tidigare R5)

  • Toppfart: Cirka 180-200 km/h.
  • Exempel: Škoda Fabia R5/Rally2, Ford Fiesta R5/Rally2, Hyundai i20 R5/Rally2.
  • Kör på: Används i nationella och internationella mästerskap som ERC (European Rally Championship).

Rally 3-bilar

  • Toppfart: Cirka 170-190 km/h.
  • Exempel: Ford Fiesta Rally3.
  • Kör på: Designade för att vara en överkomlig mellanklass för förare som går upp från lägre nivåer.

Rally 4-bilar (tidigare R2)

  • Toppfart: Cirka 160-180 km/h.
  • Exempel: Ford Fiesta Rally4, Peugeot 208 Rally4.
  • Kör på: Vanliga i junior- och nationella mästerskap.

Rally 5-bilar

  • Toppfart: Cirka 150-170 km/h.
  • Exempel: Ford Fiesta Rally5, Renault Clio Rally5.
  • Kör på: Instegsklass för rallyförare med lägre kostnader och enklare specifikationer.

Grupp B (historiska bilar från 1980-talet)

  • Toppfart: Över 200 km/h.
  • Exempel: Audi Quattro, Lancia Delta S4, Peugeot 205 T16.
  • Kör på: Dessa bilar var berömda för sin extrema prestanda och hastighet, vilket ledde till att klassen avskaffades på grund av säkerhetsproblem.

Grupp A (ersatte Grupp B på 2000-talet)

  • Toppfart: Cirka 180-200 km/h.
  • Exempel: Subaru Impreza WRX, Mitsubishi Lancer Evolution.
  • Kör på: Bilar som användes i WRC och nationella mästerskap under denna period.
Nisse Lundberg
Nisse Lundberg
Motorsportsexpert
Senast uppdaterad, juli 28, 2024
Nisse Lundberg har femton års erfarenhet inom svensk motorsport som mekaniker och journalist. Han specialiserar sig på att kartlägga Sveriges motorkultur, med fokus på lokala klubbar och motorstadion. Nisses artiklar ger inblick i klubbhistoria, förarprofiler och kommande events från gräsrotsnivå till nationella mästerskap. Med sin tekniska bakgrund förklarar han regler och säkerhetsföreskrifter på ett lättförståeligt sätt, vilket gör Motorklubbar.se till en värdefull resurs för alla motorsportintresserade i Sverige.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Rulla till toppen