Volvo 340 Rally: Oväntad Stjärna på Rallybanan

volvo 340

Har du någonsin undrat över en oväntad rallystjärna från Volvo? Möt Volvo 340 – en kompakt bil som överraskade världen med sina kraftfulla prestationer på rallybanan. Från Svenska mästerskapet till Europamästerskapet i rallycross, denna lilla kämpe bevisade att storlek inte alltid spelar roll.

Vad är Volvo 340?

Volvo 340 var en personbil som tillverkades av Volvo mellan 1976 och 1991. Den ingick i 300-serien och utvecklades ursprungligen av DAF som modell 77.

Bilen erbjöds i flera karossversioner: 4-dörrars sedan samt 3- och 5-dörrars halvkombi. Den hade en kompakt storlek med en längd på 432 cm och en bredd på 166 cm.

Volvo 340 hade frontmotor och bakhjulsdrift. En unik egenskap var den bakre växellådan, vilket gav bilen bra viktfördelning och goda köregenskaper.

Motoralternativen inkluderade:

  • 1,4 liters bensin (70 hk)
  • 1,7 liters bensin (82 hk)
  • 2,0 liters bensin (110 hk)

En innovativ detalj var den steglösa automatiska växellådan Variomatic, som fanns tillgänglig för 1,4-litersmotorn. Detta gjorde bilen mycket lättstyrd.

Tjänstevikten för Volvo 340 låg runt 980 kg. Modellen var populär i Sverige och andra europeiska länder, men såldes aldrig officiellt i USA.

Hur presterade Volvo 340 i rally?

Volvo 340 kör genom en robust rallybana, sprutande upp smuts och skräp när den manövrerar skarpa svängar och ojämnt terräng.

Volvo 340 visade sig vara en stark konkurrent inom rallyvärlden. Redan 1977, samma år som modellen introducerades, presenterade Volvo en rallyversion av 343.

Per-Inge Walfridson körde denna bil till seger i Svenska mästerskapet i rallycross 1977. Detta var en imponerande bedrift för en ny modell.

Bilens framgångar fortsatte in på 1980-talet. 1980 vann Per-Inge Walfridson Europamästerskapet i rallycross med en specialbyggd Volvo 340. Denna bil hade en uppborrad 1770cc Gordini-motor.

Volvo 340 goda vägegenskaper bidrog till dess rally-framgångar. Bakre växellåda och De Dion-upphängning med enbladiga bladfjädrar bak gav bilen utmärkta köregenskaper.

Dessa tekniska lösningar gjorde 340 smidig och lättmanövrerad på tuffa rallybanor. Både köpare och biltidningar prisade bilens vägegenskaper.

Vilka egenskaper gjorde Volvo 340 lämplig för rally?

Volvo 340 hade flera egenskaper som gjorde den till en bra rallybil:

  1. Bakhjulsdrift: Gav utmärkt kontroll och manövrerbarhet på lösa underlag.

  2. Låg vikt: Vägde bara cirka 980 kg, vilket gav bra acceleration och smidighet.

  3. Kompakt storlek: Kort hjulbas på 2,45 meter gjorde bilen lättmanövrerad på smala rallyvägar.

  4. Robust konstruktion: Volvo byggde starka bilar som tålde tuffa rallyförhållanden.

  5. Avancerad bakaxel: Transaxel med växellåda bak gav bra viktfördelning och väghållning.

  6. Anpassningsbar: Fanns med olika motoralternativ från 1,4 till 2,0 liter.

  7. Bra bromsar: Skivbromsar runt om gav pålitlig inbromsning.

  8. Enkel mekanik: Lätt att serva och reparera under tävlingar.

Hur ser Volvo 340 rallyarv ut idag?

Volvo 340 rallyarv lever vidare på flera sätt. Modellen används fortfarande i veteranrallytävlingar och historiska rallyn, där dess robusta konstruktion kommer till sin rätt.

Entusiaster bygger om Volvo 340 för enduro rally, en budget-vänlig tävlingsform. Dessa bilar modifieras för att klara tuffa förhållanden, men behåller mycket av sin ursprungliga karaktär.

Vanliga frågor och svar

Tillverkade Volvo en rallybil?

Ja, Volvo tillverkade rallybilar, inklusive Volvo 340. Denna kompakta modell tävlade framgångsrikt i rallycross, där Per-Inge Walfridson vann Europamästerskapet i rallycross 1980 med en specialbyggd Volvo 340.

Vilken motorstorlek har Volvo 340?

Volvo 340 erbjöds med flera motoralternativ. Utbudet inkluderade en 1,4-liters (70 hk), 1,7-liters (82 hk) och 2,0-liters (110 hk) bensinmotor. Den exakta motorstorleken varierade beroende på årsmodell och variant.

Var tillverkades Volvo 300-serien?

Volvo 300-serien, inklusive Volvo 340, tillverkades huvudsakligen i Born, Nederländerna. Denna fabrik var tidigare en DAF-anläggning, eftersom 300-serien ursprungligen utvecklades av DAF innan Volvo förvärvade företaget.

Nisse Lundberg
Nisse Lundberg
Motorsportsexpert
Senast uppdaterad, september 27, 2024
Nisse Lundberg har femton års erfarenhet inom svensk motorsport som mekaniker och journalist. Han specialiserar sig på att kartlägga Sveriges motorkultur, med fokus på lokala klubbar och motorstadion. Nisses artiklar ger inblick i klubbhistoria, förarprofiler och kommande events från gräsrotsnivå till nationella mästerskap. Med sin tekniska bakgrund förklarar han regler och säkerhetsföreskrifter på ett lättförståeligt sätt, vilket gör Motorklubbar.se till en värdefull resurs för alla motorsportintresserade i Sverige.
Rulla till toppen