Vilken tid börjar Formel 1 idag? Allt du behöver veta

Vilken tid börjar Formel 1 idag

Schema för Formel 1 2024

Formel 1-säsongen 2024 innehåller en rad spännande lopp på ikoniska banor runt om i världen. Här presenteras de viktigaste höjdpunkterna, hela Grand Prix-kalendern och specifika tider för att se racen på TV.

Säsongshöjdpunkter och Nyckelbanor

Säsongen inleds med Bahrain Grand Prix den 29 februari på Bahrain International Circuit. Andra nyckelbanor inkluderar Circuit de Monaco, Silverstone Circuit i Storbritannien och Spa-Francorchamps i Belgien. Yas Marina Circuit i Abu Dhabi kommer att vara värd för säsongens sista lopp från 6 till 8 december.

I maj kommer racet på Miami Grand Prix och därefter följer ett spännande lopp i Singapore i september. Formel 1 återvänder också till Shanghai för Kinas Grand Prix och till Melbourne för Australiens Grand Prix.

F1- schemat 2024

Datum Grand Prix Bana
29 feb – 2 mar Bahrain Grand Prix Bahrain International Circuit
22-24 mar Australien Grand Prix Melbourne
19-21 apr Kina Grand Prix Shanghai
24-26 maj Monaco Grand Prix Circuit de Monaco
5-7 jul Storbritannien Grand Prix Silverstone
30 aug – 1 sept Belgien Grand Prix Spa-Francorchamps
20-22 sep Singapore Grand Prix Marina Bay Street Circuit
15-17 nov Las Vegas Grand Prix Las Vegas
6-8 dec Abu Dhabi Grand Prix Yas Marina Circuit

Tävlingsformatet förblir detsamma med tre träningssessioner, en kvalificeringssession och själva loppet. Kvalificeringen sker vanligtvis på lördagen med loppet på söndagen.

Starttider och TV-tablå

Många lopp startar vid olika tider beroende på tidszon. Till exempel börjar Österrike Grand Prix i juni klockan 15:00 svensk tid. Andra lopp, som de i Asien och Nordamerika, kan ha starttider som tidigt på morgonen eller sent på kvällen svensk tid.

SVT och andra kanaler kommer att anpassa sina tablåer för att sända loppen live. Det är viktigt att hålla koll på schemat för att inte missa några avgörande ögonblick. Voor de senaste informationen, besök alltid kanalanternas TV-tablå online.

Streaming och Kanalinformation

A TV screen displaying "Formel 1" start time with streaming and channel information

För Formel 1-fans i Sverige finns det flera sätt att titta på tävlingarna. Det inkluderar tv-kanaler och olika streamingtjänster.

hur kan jag se på f1-sändningar?

Det finns många alternativ för att titta på Formel 1 på tv och online. Viasat-kanalerna, som V Sport Motor, sänder ofta F1-lopp direkt. För att se dessa kanaler behövs vanligtvis ett abonnemang.

För de som föredrar att streama tävlingarna online finns flera valmöjligheter. Viaplay är en populär tjänst som erbjuder livestreams av Formel 1. Genom att prenumerera på Viaplay Total kan man få tillgång till alla race samt mycket annan sport och underhållning.

TV-tablåerna är tillgängliga på sajter som tvmatchen.se och tvsporten.nu, där man enkelt kan se vilka kanaler som visar de kommande loppen och vilka tider de sänds.

Viaplay och Sändningsrättigheter

Viaplay har sändningsrättigheterna för Formel 1 i Sverige. Det innebär att de kan visa alla F1-lopp live och på begäran. För att få tillgång till detta behöver tittare teckna ett abonnemang.

Viaplay erbjuder ofta också extra innehåll såsom förhandsgranskningar, analyser och intervjuer. Detta gör Viaplay till ett utmärkt val för hängivna Formel 1-fans som vill få ut så mycket som möjligt av sin upplevelse.

Förutom Viaplay kan vissa tävlingar också visas på Viasat-kanalerna, men tillgången kan variera beroende på din TV-leverantör och det specifika abonnemanget du har.

Förare och Team i Fokus

A race car and team gear in focus. Start time for Formula 1 today?

I dagens Formel 1 är det flera förare och team som ständigt uppmärksammas för sina prestationer och rivaliteter. Här är en närmare titt på några av de mest framstående.

Topplaceringar och Prestationer

Max Verstappen har varit dominant under säsongen och fortsätter att leverera exceptionella resultat för Red Bull Racing.

På Scuderia Ferrari är Charles Leclerc en nyckelfigur som ofta kämpat om pallplatser.

Mercedes-duon Lewis Hamilton och George Russell bidrar till lagets starka närvaro i mästerskapet, även om de kämpat med tekniska problem.

För McLaren F1 Team har Lando Norris och nykomlingen Oscar Piastri visat lovande prestationer, vilket stärker teamets position i toppen.