Var går Rally-SM? allt om årets banor och tävlingsorter

Var går Rally-SM

Här lär du dig det viktigaste om Rally-SM 2024, såsom var det går och hur körschemat ser ut.

var går rally-sm 2024?

Rally-SM är en svensk motorsporttävling där landets bästa rallyförare konkurrerar om SM-guld. Tävlingarna äger rum över flera helger, med deltävlingar som sträcker sig från februari till september.

Här är några av tävlingarna 2024:

• Vinterpokalen: Sandviken, 2-3 februari
  • Rally Nyköping: Nyköping, 10-11 maj
  • Rally Uppland: Tierp, 31 maj-1 juni
  • East Sweden Rally: Linköping, 23-24 augusti
  • Västrallyt: Trollhättan, 20-21 september

Svensk Bilsport organiserar Rally-SM och ser till att allt sköts säkert och professionellt. En speciell styrgrupp, Rallyutskottet, hanterar mycket av det praktiska arbetet kring tävlingarna.

Svensk Bilsports Generalsekreterare har också en viktig roll i att driva tävlingarna framåt och utveckla Rally-SM för framtiden.

Genom att samarbeta med arrangörerna för varje tävling säkerställs att banorna håller hög standard och att tävlingarna följer internationella regler, inklusive de från WRC.

För att göra sporten mer tillgänglig har Rally-SM också initierat sändningar online via svenskbilsporttv.se. Här kan fans följa tävlingar live och se både sträcktider och Sm-Magasinet.

Tävlingarna bjuder på både spänning och skicklighet, där förarna måste navigera genom olika typer av terräng. Rally-SM är inte bara en utmaning för förarna men även en fröjd för åskådarna som får se motorsport på hög nivå nära.

Tävlingsetapper och Sändningar

Rally-SM stages and broadcasts. Location unknown

Rally-SM 2024 genomförs i flera olika städer, från Tierp till Trollhättan. Tävlingarna sänds live via flera medier som TV, webben och rallyradion, och erbjuder spännande tävlingsetapper samt detaljerade livekommentarer och analyser för motorsportentusiaster.

Rally Uppland I Tierp

Rally Uppland äger rum i Tierp den 31 maj – 1 juni. Evenemanget har en Power Stage där de fem snabbaste ekipagen får bonuspoäng. Livesändningar från sträckorna ger publiken möjlighet att följa tävlingen i realtid. Rallyradion rapporterar sträcktider och målintervjuer, och TV-kanaler sänder hela tävlingen med flerkameraproduktion och livesändningar.

Hälsingerallyt i Hudiksvall

Hälsingerallyt i Hudiksvall körs den 19-20 januari och är den första deltävlingen i Rally-SM 2024. Hela eventet sänds via rallyradion som täcker varje aspekt från start till mål. TV-sändningar kompletteras av livekommentatorer och reportrar som levererar analyser, höjdpunkter och intervjuer direkt från händelserna.

East Sweden Rally i Linköping

East Sweden Rally går av stapeln i Linköping den 23-24 augusti. Detta rallysegment sänds live på webben och TV. Fokuset ligger på Power Stage där de snabbaste ekipagen tävlar om viktiga bonuspoäng. Livesändningar och sammandrag erbjuder ett omfattande perspektiv på den intensiva tävlingen. Livetiming, målanalyser och intervjuer med förare bidrar till publikens upplevelse.

Västrallyt i Trollhättan

Västrallyt arrangeras i Trollhättan den 20-21 september. Tävlingsetapperna direktsänds med hjälp av helikopterbilder och kameror placerade längs sträckorna. Rallyradion ger kontinuerlig rapportering med sträcktider och målintervjuer. Livesändningarna och efterföljande sammandrag visar den mest spännande action från tävlingarna, inklusive föraranalyser och kommentatorers insikter.

Rallyt i Nyköping

Rally Nyköping äger rum den 10-11 maj. Livesändningar från sträckorna ger fans en chans att följa evenemanget från sina hem. Detta rally inkluderar flera dramatiska etapper och en efterlängtad Power Stage. Rallyradion sänder intervjuer med förare och teammedlemmar, och TV-sändningar erbjuder utförliga sammandrag av de mest gripande momenten.

Rallycross-SM i Östersund

Rallycross-SM hålls i Östersund och är en fristående del av Rally-SM kalendern. Tävlingen, som har sina egna klasser och regler, drar stor publik både på plats och via live-tv. Livesändningar visar hela tävlingen från start till final, med särskilda inslag som målintervjuer och analys av race. För fans erbjuder Tv-kanalen ett heltäckande perspektiv på hela rallycross-upplevelsen.

Deltagare och Organisation

A rally car speeds through a forest, kicking up dirt and leaves as it navigates sharp turns and jumps on a winding dirt track

Rally-SM lockar toppförare från hela Sverige och organiseras noggrant för att säkerställa smidiga tävlingar. Här undersöks de professionella ekipagen, viktiga roller inom bilsporten, samt all personal som bidrar till ett lyckat evenemang.

Professionella Ekipagen

Många av Sveriges bästa rallyförare deltar i Rally-SM. Dessa professionella ekipage består av förare och kartläsare som tävlar om SM-guldet. Anna Nordkvist och Lars Jonsson är notable förare i serien, kända för deras skicklighet och erfarenhet.

Tävlingarna hålls på olika orter som Sandviken, Trollhättan, Nyköping och Östersund. Varje ort bjälst på unika utmaningar vilket kräver noggrann förberedelse och teamwork.

Bilsportens Funktionsroller

Organisationen av Rally-SM kräver flera nödvändiga roller inom bilporten. Sportgrenskoordinatorn är central i att övervaka tävlingens regler och riktlinjer. Dessa koordinatorer arbetar nära arrangörer för att säkra en rättvis och säker tävling.

Styrgruppen består av erfarna ledare som hjälper till att forma tävlingens strategi. De träffas regelbundet för att diskutera förbättringar och nya idéer. Säkerhetsansvariga ser till att alla säkerhetsföreskrifter följs.

Evenemangspersonal

En stor mängd personal behövs för att genomföra ett rallyevenemang. Från tekniker som ansvarar för underhåll av fordon till volontärer som hjälper till med logistik.

De ansvarar även för media- och publikhantering, inklusive direktsändningar på kanal svenskbilsporttv.se. Premiären på sommaren och andra tävlingsdagar kräver att alla är välkoordinerade och redo för snabba insatser.