Svenska rallyts sträckor: Banor, Utmaningar & Översikt 2024

Rallyy

Är du redo för en adrenalinfylld resa genom Svenska Rallyts sträckor? Från snabba stadssprint till utmanande skogssträckor, Rally Sweden 2024 bjuder på en spektakulär bana över 301,76 tävlingskilometer.

Upptäck hur 18 unika specialsträckor testar världens bästa förare i Umeås vinterlandskap. I den här guiden tar vi dig med på en detaljerad tur genom rallyts alla sträckor, från den korta 3,65 km stadssprinten till den skogsklädda 28,25 km långa Brattby.

Hur ser sträckorna ut i Svenska Rallyt?

Rally Sweden 2024 bjuder på en utmanande bana med 18 specialsträckor över 301,76 tävlingskilometer. Totalt, inklusive transportsträckor omfattar rallyt imponerande 1104 kilometer.

Rallyt inleds torsdagen den 15 februari med en 5,42 km lång shakedown och en kort 3,65 km sprintsträcka i Umeå centrum. Fredagen är den mest intensiva dagen med sju sträckor totalt 125,6 km, där till exempel den 28,25 km långa ”Brattby” körs två gånger.

Lördagens sex sträckor inkluderar en 6,98 km lång stadssträcka i Umeå. Den längsta sträckan denna dag är ”Vännäs” på 15,65 km, som också körs två gånger.

Söndagens avslutning består av tre sträckor. ”Västervik” på 25,30 km körs två gånger, och rallyt avslutas med en 10,08 km Power Stage i Umeå.

För att hålla tävlingen fräsch har arrangörerna ändrat 35,7% av sträckorna jämfört med 2023. Biljettpriser varierar: en dagsbiljett kostar från 395 SEK, medan ett 4-dagars rallypass kostar 1295 SEK.

Sträckornas längd varierar från 3,65 km (kortaste) till 28,25 km (längsta), vilket ger förarna en mångsidig utmaning och publiken en spännande upplevelse.

Vilka är de mest kända sträckorna?

En robust skogsstig slingrar sig genom ett snötäckt landskap, med höga tallar som flankar vägen. Stigen är markerad med röda och vita rallyflaggor.

Rally Sweden har flyttat till Västerbotten och fått flera nya populära sträckor. Vännäs är en av de mest omtalade, trots att den är ny i tävlingen. Den har snabbt blivit känd bland rallyentusiaster.

Sarsjöliden är en annan ny sträcka som har fått mycket uppmärksamhet. Den erbjuder utmanande körning och vackra vyer över det västerbottniska landskapet.

Umeå stadssträcka är unik eftersom den körs mitt i staden. Här kan åskådare komma nära bilarna och förarna. Det ger en spännande upplevelse för både publik och tävlande.

Dessa nya sträckor har blivit signaturer för Rally Sweden i Västerbotten. De testar förarnas skicklighet på olika sätt och visar upp regionens varierande terräng.

Hur har sträckorna förändrats över tid?

En slingrande grusväg genom en tät skog, med däckspår och spridda skräp som indikerar tidens gång

Svenska rallyt har genomgått stora förändringar genom åren. På 1950-talet sträckte sig tävlingen över hela landet, från Falsterbo i söder till Gällivare i norr.

Med tiden blev rallyt mer koncentrerat till Värmland. Klassiska sträckor som Bäckelid och Storfors var populära inslag. Men mildare vintrar ledde till problem.

För att hitta mer snö flyttades sträckorna norrut i Värmland. Sedan 2022 körs rallyt i Västerbotten för att garantera vintriga förhållanden.

Idag består Rally Sweden av 18-19 specialsträckor. FIA kräver ständig förnyelse, så nya sträckor tillkommer regelbundet. Även klassiker som Vargåsen med Colin’s Crest kan få nya inslag.

Totalt körs nu cirka 300 kilometer specialsträckor. En tredjedel av sträckorna är nya varje år. Det gör rallyt spännande för både förare och publik.

Vanliga frågor och svar

Var körs det Svenska rallyt 2024?

Svenska rallyt 2024 körs i Umeå, Västerbotten. Tävlingen omfattar 18 specialsträckor runt Umeå, med start den 15 februari och avslutning den 18 februari.

När är Svenska rallyt 2025?

Datumet för Svenska rallyt 2025 är ännu inte officiellt fastställt. Baserat på tidigare år förväntas det hållas i februari 2025, men exakta datum annonseras vanligtvis några månader i förväg av FIA och arrangörerna.

Nisse Lundberg
Nisse Lundberg
Motorsportsexpert
Senast uppdaterad, september 26, 2024
Nisse Lundberg har femton års erfarenhet inom svensk motorsport som mekaniker och journalist. Han specialiserar sig på att kartlägga Sveriges motorkultur, med fokus på lokala klubbar och motorstadion. Nisses artiklar ger inblick i klubbhistoria, förarprofiler och kommande events från gräsrotsnivå till nationella mästerskap. Med sin tekniska bakgrund förklarar han regler och säkerhetsföreskrifter på ett lättförståeligt sätt, vilket gör Motorklubbar.se till en värdefull resurs för alla motorsportintresserade i Sverige.
Rulla till toppen