Skillnad på EPA och A-traktor

Skillnad på EPA och A-traktor

EPA-traktorn begränsad av utväxlingen medan A-traktorn är begränsad av den konstruktiva maxhastigheten. A-traktorn har också mer moderna krav på säkerhet och utrustning. Här kommer vi att gå igenom de skillnader som särskiljer dessa fordon.

Vad är skillnaden mellan en EPA och A-traktor?

En EPA-traktor är en ombyggd bil eller lastbil som användes främst av ungdomar på landsbygden för olika arbetsbehov. Ursprungligen fanns det inga hastighetsbegränsningar för dessa fordon. EPA-traktorer kunde registreras fram till 31 mars 1975. Efter detta datum förbjöds nyregistrering av EPA-traktorer.

A-traktorn infördes 1963 som ett alternativ till EPA-traktorn och blev den enda tillåtna typen efter 1975. Det är också en ombyggd bil, men den måste vara konstruerad för en maxhastighet på 30 km/h (+/- 10%). Efter 2020 behöver A-traktorer inte längre ha två växellådor, utan hastigheten begränsas elektroniskt.

Hastighetsbegränsningar och utväxlingsförhållande

En A-traktor är begränsad till en hastighet på 30 km/h. Denna reglering är strikt, och fordonet måste vara konstruerat för att inte överskrida denna gräns.

Å andra sidan hade historiskt sett en EPA-traktor ett utväxlingsförhållande som begränsade hastigheten, men detta är inte relevant för nyare modeller efter regeländringar.

Design och modifikationer

EPA-traktorer kunde variera avsevärt i design, baserat på modell och tillverkare. Vissa hade större lastkapacitet än andra. För A-traktorer är det säkerställt att modifikationer tydligt visar att fordonet inte längre är avsett för personbefordran. Konverteringen inkluderar ofta att bygga om bilens bakdel till flak eller liknande.

Säkerhetskrav och passagerare

A-traktorer genomgår en specifik registreringsbesiktning, och de nyregistrerade traktorerna behöver normalt sett inte besiktigas i efterhand. Eftersom A-traktorer är ombyggda för att inte längre vara personbilar, är deras användning för passagerartransport begränsad beroende på hur ombyggnationen utförs. 

Regelverket kring användningen av passagerarplatsen i en ombyggd A-traktor kan variera beroende på hur ombyggnaden är gjord.

Registrering och försäkring av EPA-traktorer och A-traktorer

När du äger en EPA-traktor eller A-traktor är det viktigt att känna till reglerna kring registrering och försäkring. Trafikförsäkring är ett lagstadgat krav för båda typerna av fordon.

FordonskategoriObligatorisk försäkringTilläggsförsäkringar
EPA-traktorTrafikförsäkringHalv- eller Helförsäkring
A-traktorTrafikförsäkringHalv- eller Helförsäkring

Kom ihåg att det är ditt ansvar att hålla ditt fordon försäkrad. Kontakta ditt försäkringsbolag för att diskutera vilken försäkringslösning som passar dig och din traktor bäst.

Vanliga frågor och svar

Varför heter det EPA?

Namnet kommer från det svenska varuhuset EPA (Enhetsprisaktiebolaget), där många av de första ombyggda bilarna köptes billigt.

Vad är en riktig EPA?

En riktig EPA-traktor är en ombyggd personbil med maxhastighet på 30 km/h, godkänd enligt regler från 1950-1975.

Rulla till toppen