Monza F1-bana: Historia, Design & Rekord

monza

Har du någonsin drömt om att uppleva fartens rus på en av världens mest legendariska racerbanor? Monza F1-banan i Italien, känd som ”Fartens tempel”, är en plats där historien möter adrenalinkickar. Med sina långa raksträckor och snabba kurvor har Monza format motorsportens själva väsen sedan 1922. I den här artikeln utforskar vi Monzas fascinerande historia, dess unika bandesign och de otroliga rekord som satts här.

Vad är Monza F1-banans historia?

Monza-banan, invigd 1922, är en av världens äldsta permanenta racerbanor. Den ligger i Italien och har en rik historia inom motorsport.

Banan har genomgått flera förändringar genom åren. På 1920-talet fanns en oval bana som stängdes efter en allvarlig olycka 1928. Under 1930-talet byggdes nya läktare och kurvor.

1955 återuppbyggdes den branta ovala banan. Men efter en tragisk olycka 1961, där föraren Wolfgang von Trips och 15 åskådare omkom, övergavs den för gott.

Monza har varit värd för Italiens Grand Prix i Formel 1 nästan varje år sedan 1950. Endast 1980 kördes loppet på en annan bana.

Banans långa raksträckor och snabba kurvor har gett den smeknamnet ”Fartens tempel”. Den är känd som den snabbaste banan i F1-kalendern med högst genomsnittshastighet.

Hur ser Monzas bandesign ut?

Monza-banan är en ikonisk racerbana i Italien. Den är 5,793 km lång och har 11 kurvor. Banan körs medurs.

Monza är känd för sin höga hastighet. Cirka 80% av varvet körs på fullgas. Startrakan är imponerande 1194,40 meter lång.

Banans design gör den till en av de snabbaste i Formel 1-kalendern. Långa raksträckor och snabba kurvor ger förarna en unik utmaning.

Vilka rekord har satts på Monza?

Monza-banan är känd för sina höga hastigheter och har sett många rekord genom åren. Lewis Hamilton har satt flera milstolpar här.

Hamilton har tagit flest pole positions (8) och lett flest varv (248) på Monza. Han delar också rekordet för flest segrar (5) med Michael Schumacher.

Det snabbaste kvalvarvet kördes av Hamilton 2020 med tiden 1:18.887. Rubens Barrichello håller rekordet för snabbaste tävlingsvarv från 2004 (1:21.046).

Kimi Räikkönen nådde den högsta uppmätta hastigheten i F1 här: 370,1 km/h år 2005.

Ferrari är det mest framgångsrika teamet på sin hemmabana med 21 segrar.

Några anmärkningsvärda fakta om Monza:

• Högsta genomsnittshastighet av alla F1-banor (över 260 km/h)
• Längsta perioden som värd för ett F1-lopp (sedan 1950, utom 1980)
• Tre berömda kurvor: Curva di Lesmo, Curva Parabolica och Variante Ascari
• Totallängd: 5 793 meter

Monzas unika karaktär och långa historia gör den till en av de mest ikoniska banorna i Formel 1-kalendern.

Vanliga frågor och svar

Varför är Monza berömd i F1?

Monza är berömd i F1 för sin långa historia, höga hastigheter och ikoniska status. Känd som ”Hastighetens tempel” är den en av de äldsta och snabbaste banorna i F1-kalendern och har varit värd för Italiens Grand Prix nästan varje år sedan 1950. Dess långa raksträckor och snabba kurvor skapar unika utmaningar för förare och team.

Är Monza den snabbaste F1-banan?

Ja, Monza anses vara den snabbaste F1-banan. Med cirka 80% av varvet på fullgas och en genomsnittshastighet över 260 km/h ger den konsekvent de högsta hastigheterna i Formel 1. Banans långa raksträckor och snabba kurvor bidrar till dess rykte som den ultimata höghastighetsracerbanan.

Varför är Red Bull långsamma i Monza?

Red Bull är inte nödvändigtvis långsamma i Monza. Deras prestanda kan variera beroende på banans egenskaper och bilinställningar. Monzas långa raksträckor passar inte alltid Red Bulls aerodynamiska paket, som ofta är optimerat för banor med fler kurvor. Deras prestanda kan dock ändras från år till år.

Vem kraschade i Monza?

Många förare har kraschat i Monza, inklusive Wolfgang von Trips i en dödlig olycka 1961. Lewis Hamilton och Max Verstappen i en kollision 2021. Monzas långa historia har sett otaliga incidenter, och utan ett specifikt år är det svårt att nämna alla. Krascher är en del av banans dramatiska arv.

Nisse Lundberg
Nisse Lundberg
Motorsportsexpert
Senast uppdaterad, september 26, 2024
Nisse Lundberg har femton års erfarenhet inom svensk motorsport som mekaniker och journalist. Han specialiserar sig på att kartlägga Sveriges motorkultur, med fokus på lokala klubbar och motorstadion. Nisses artiklar ger inblick i klubbhistoria, förarprofiler och kommande events från gräsrotsnivå till nationella mästerskap. Med sin tekniska bakgrund förklarar han regler och säkerhetsföreskrifter på ett lättförståeligt sätt, vilket gör Motorklubbar.se till en värdefull resurs för alla motorsportintresserade i Sverige.
Rulla till toppen