Rallydäck: Optimal prestanda för krävande terräng

däcken

Är du nyfiken på vad som gör rallydäck så speciella? Dessa tuffa däck är inte dina vanliga vardagshjul. Med extra tjocka sidoväggar och anpassningsbara mönster är de byggda för extrema påfrestningar i alla miljöer. Från grus till is, rallydäck klarar allt. Här upptäcker du de unika egenskaperna som gör rallydäck perfekta för både racingbanan och landsvägen.

Vad är unikt med rallydäck?

Rallydäck har flera speciella egenskaper som gör dem perfekta för tävlingar. De har extra tjocka och starka sidoväggar som klarar hårda stötar från stenar och andra hinder på banorna.

Vissa modeller har till och med ribbor på sidorna för att skydda mot punktering. Rallydäck är byggda för att tåla extrema påfrestningar i alla riktningar under tuffa förhållanden.

Det finns många olika typer av rallydäck anpassade för olika underlag som asfalt, grus, snö och is. Yokohama är ett känt märke som tillverkar högkvalitativa rallydäck.

En unik egenskap hos rallydäck är att teamen kan ändra mönstret med verktyg för att anpassa dem till specifika förhållanden eller förarens önskemål.

Rallydäck har en speciell konstruktion som gör dem mer hållbara än vanliga däck. De är byggda för att klara den hårda behandlingen under långa tävlingar.

Trots att de är gjorda för racing är många rallydäck DOT-märkta och godkända för användning på vanliga vägar. Det gör dem mångsidiga för både tävling och transport.

Hur skiljer sig rallydäckens mönster från vanliga däck?

Däck

Rallydäck har ett unikt mönster som skiljer sig markant från vanliga bildäck. De har större och grövre mönsterblock för att klara tuffa förhållanden på olika underlag.

Grävdäck för rally har djupa skåror som gräver sig ner i lös mark. Detta ger bättre grepp på grus och lera. Asfaltdäck för rally har grundare skåror som ger fäste även vid lite grus eller regn på vägen.

Mönstret anpassas efter underlaget. Vissa däck är gjorda för löst grus, andra för hårt packat underlag. Insidan av däcket har ofta raka mönsterblock för bra grepp vid gas och broms.

Yttersidan av rallydäck har ett mönster som ger bra fäste i kurvor i hög fart. Gummiblandningen är också speciell och gjord för att tåla höga temperaturer och hård körning.

Nisse Lundberg
Nisse Lundberg
Motorsportsexpert
Senast uppdaterad, september 27, 2024
Nisse Lundberg har femton års erfarenhet inom svensk motorsport som mekaniker och journalist. Han specialiserar sig på att kartlägga Sveriges motorkultur, med fokus på lokala klubbar och motorstadion. Nisses artiklar ger inblick i klubbhistoria, förarprofiler och kommande events från gräsrotsnivå till nationella mästerskap. Med sin tekniska bakgrund förklarar han regler och säkerhetsföreskrifter på ett lättförståeligt sätt, vilket gör Motorklubbar.se till en värdefull resurs för alla motorsportintresserade i Sverige.
Rulla till toppen